'Wij verkopen kippenvel'
Lees Artikel
Entertainment

'Wij verkopen kippenvel'

Bioscopen krijgen steeds minder bezoekers over de vloer, maar Kinepolis blijft wel groeien. Via overnames, maar ook via vernieuwende en…

Bioscopen krijgen steeds minder bezoekers over de vloer, maar Kinepolis blijft wel groeien. Via overnames, maar ook via vernieuwende en gedurfde concepten. ‘Onze grootste troef? We investeren volop in experience’, zegt CEO Eddy Duquenne.

Sinds 1 januari 2008 is Eddy Duquenne CEO van Kinepolis, een Europese bioscooptopper met inmiddels 94 complexen in België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Polen en sinds de overname van Landmark Cinema ook in Canada.

Toen Eddy Duquenne er als CEO startte, na een verleden bij ASLK en Sunparks, verklaarde iedereen hem gek. ‘Waar begin jij aan?, was hun reactie. Cinema is al een tijd geen groeimarkt, maar overleefde wel de kleurentelevisie en de videotheken.’ Daarna kwamen de iPad, streaming video en Netflix. Concurrentie bij de vleet, dus. ‘En eigenlijk is terrasjesweer onze grootste concurrent’, weet Duquenne. ‘Gelukkig kun je een bioscoop niet delokaliseren en zijn we nog altijd het goedkoopste avondje uit.’

Van cinema tot multimediazaal 

Kinepolis was een van de eerste in de sector om de klant te vragen: wat vond je van de film? Vandaag programmeert het actief, op basis van databases met klantgegevens. Eddy Duquenne: ‘Uit onze klantenrondvragen blijkt steeds dat experience hoog scoort. Kwalitatieve content is vandaag instant beschikbaar, daarom moeten wij meer dan ooit beleving toevoegen.’

Kwalitatieve content is vandaag instant beschikbaar, daarom moeten wij meer dan ooit beleving toevoegen

Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis

Duquenne en zijn team borrelen van de ideeën. Kinepolis lanceerde intern een innovation lab, een postbus van ideeën, waaruit projectengroepen meerdere ideeën uitwerken. Durf wordt beloond, want medewerkers met een idee dat geselecteerd wordt door de Innovation Lab jury, krijgen sowieso een entrepreneursbonus. 

‘Eén: We moeten reeksen of afleveringen verkopen, zeker tijdens de week. Een zaterdagavondfilm van 2,5 uur past niet meer in het uitgaanspatroon van de jongere. Vinden ze die eerste aflevering leuk? Dan heb je er tien verkocht.’

‘Twee: we zijn niet langer een cinema, maar een multimediazaal. We willen reeksen van muziekconcerten tonen voor specifieke generaties. In Madrid maken we nu een bioscoopzaal vlak. Daar zullen we concerten geven, mensen laten dansen en evenementen organiseren, zoals de projectie van een voetbalmatch. Samen emotie beleven, daar draait het om. Een bioscoopfilm is de overdracht van emotie. Wij verkopen collectief geluk, kippenvel.’

‘Al onze ideeën komen uit de eigen organisatie. In Madrid en Valencia hebben we sushibars geprobeerd – niet iedereen wil popcorn – maar we draaiden te weinig volume om rendabel te zijn. Toch proberen we dat hier misschien ook nog, want soms bepaalt een detail in uitvoering of je succes hebt of niet.’

Immersive sound en bewegende zetels

Tien jaar geleden kregen de topdriefilms meer dan 1 miljoen bezoekers over de vloer, nu maximaal 700.000. Duquenne: ‘We moeten nog harder werken. We investeren in geluids- en beeldtechnologie, via immersive sound en laserprojectie. Zeker de occasionele blockbusterbezoeker wil de beste kwaliteit. En de kwaliteit die laser toevoegt, is fantastisch, met dank aan Barco.’

‘We zijn misschien niet getrouwd met Barco, maar wel al jaren verloofd. We zijn early adopters van hun toestellen, zoals hun eerste laserprojectoren. Barco is de Mercedes van de projectoren, hun ingenieurs zijn gepassioneerd door techniek. Onze nieuwe bioscopen zijn louter laser en we willen naar een laser only-vervangstrategie voor de andere vestigingen. Iedereen wint. De klant krijgt een homogenere lichtverdeling en meer kleurintensiteit. Wij moeten geen lampen meer vervangen en verbruiken minder energie.’

Kinepolis gelooft ook rotsvast in vernieuwende zitconcepten, zoals cosy seats of familiestoeltjes, maar ook in 4DX-zalen met stoelen die bewegen, inclusief water-, wind-, licht- en misteffecten. Wordt dat de ultieme cinema-ervaring? ‘Ja, op voorwaarde dat je het toepast voor de juiste films. Voor een Vlaamse of arthousefilm is dit soort cinematografische technologie niet geschikt’, besluit Duquenne.

Vorig artikel
Artikel
Ondernemen

Vergadert u al in een cosy cockpit?

Volgend artikel
Artikel
Ondernemen

Solotech: Licht en video voor Lady Gaga