'We prikkelen alle zintuigen'
Lees Artikel
Entertainment

'We prikkelen alle zintuigen'

Technologisch ontwerpbureau Ocular speelt met zijn installaties in op alle zintuigen van de mens, met de hulp van geuren, beelden,…

Technologisch ontwerpbureau Ocular speelt met zijn installaties in op alle zintuigen van de mens, met de hulp van geuren, beelden, licht en audio. Experience of beleving is het codewoord.

Mixologist of engaging interactive experiences, zo luidt de nieuwe slagzin van Ocular uit Zwevezele. ‘We prikkelen alle zintuigen. We zien onze installaties als een cocktail van technologie die ‘geblend’ wordt tot één totaalbeleving, met de hulp van alle mogelijke audiovisuele middelen’, zegt CEO Nicolas Vanden Avenne.

Phygital is de rode draad door ons bedrijf

Nicolas Vanden Avenne, CEO

Onlangs bokste Ocular voor imec de Techpeditie in elkaar, een reizende pop-upexpo over slimme technologie die ons leven leuker, gezonder en duurzamer maakt. ‘Infraroodsensoren meten hoe groot je bent en hoeveel je weegt, een 3D-camera herkent je gebaren. We willen de beleving zo groot mogelijk maken, zonder dat de bezoeker beseft hoeveel technologie er achter schuilgaat. We brengen het beste van de digitale én fysieke wereld samen in één beleving en in één opstelling. Phygital is de rode draad door ons bedrijf. Denk aan een maquette van een slagveld, waarop een veldslag wordt uitgebeeld. Voor een tapijtproducent maakten we dan weer een installatie, waarbij bezoekers digitaal door de collectie gaan en tegelijkertijd tapijtstaaltjes zien oplichten die tegen een wand hangen.’

Dialoog in Riyad

Tien jaar geleden startte Ocular een samenwerking met een Noors bedrijf dat gespecialiseerde projectoren maakte. Barco nam dat bedrijf over en sindsdien werken Ocular en de Kortrijkse wereldmarktleider in beeldschermtechnologie nauw samen. Vanden Avenne: ‘Wij gebruiken Barco-technologie in onze installaties, maar we werken ook samen met hun ingenieurs om toepassingen te optimaliseren.’

Nicolas Vanden Avenne, CEO & Simon Denys, Partner & COO.

Onlangs bundelden beide bedrijven de krachten voor een installatie in een bezoekerscentrum in Riyad (Saudi-Arabië), waar de dialoog tussen 13 Berberstammen werd uitgebeeld. Vanden Avenne: ‘Onze shared oplossing was wereldwijd uniek, met projecties die esthetisch heel veeleisend waren. De afstand tussen scherm en projector was bijvoorbeeld minimaal.’

Ocular stond ook in voor het multimediale luik van het bezoekerscentrum van het Zwin Natuurpark. Via vijf experiences (filmpjes, interactieve games,…) maken bezoekers kennis met de vogels van het Zwin en leren ze hoe die leven. Ook in het Ieperse In Flanders Fields Museum ontwikkelde Ocular alle interactieve audiovisuele opstellingen, zowel in hardware als software. ‘Daar zit de illusie bij dat je vanuit een observatieballon boven het slagveld vliegt, via een projectie van 180°. Met Barco-technologie hebben we die installatie gebouwd en die draait nu al zes jaar zonder één technisch mankement.’

Experience as a service

Ocular voelt dat steeds meer bedrijven en musea polsen naar phygital oplossingen. Naast installaties op maat zet het bedrijf nu ook in op experience as a service, wat het voor klanten toegankelijker maakt, want ze hoeven niet te investeren in een duur maatproject. ‘Ook het museum in Riyad zal draaien op ons serviceplatform, waarbij we experience as a service aanbieden.’

Musea evolueren richting leisure industry, waarbij ze een publiek moeten entertainen

Nicolas Vanden Avenne, CEO

Het technologisch ontwerpbureau verkent nu ook de wereld van augmented en virtual reality (AR en VR), maar is nog op zoek naar een echte toepassing. ‘We willen beyond the gimmick gaan. Als je een VR-bril opzet, is de magie al een beetje weg. Een beleving in een museum of leisure-omgeving gebeurt meestal in groep. En de beleving via VR en AR is vooralsnog heel individueel.’

Volgens Vanden Avenne moeten musea van de toekomst zich echt toespitsen op de persoonlijke beleving van de bezoeker. ‘Musea hebben een wetenschappelijke taak, maar ze evolueren meer en meer richting leisure industry, waarbij ze een publiek moeten aantrekken en entertainen. Ze moeten hun bezoekers beter begrijpen, zorgen dat ze langer blijven, meer terugkomen en hun museum aanbevelen bij hun vrienden. En dat lukt alleen door te blijven boeien en de beleving te vergroten.’

Vorig artikel
Artikel
Inspiratie en samenwerking

Hangar K: ‘In ons ecosysteem leert iedereen van elkaar’

Volgend artikel
Artikel
Inspiratie en samenwerking

De glazen bol van slimme data